دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته بسیج:

بسیج یک نقطه درخشان در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است / این مناسبت ها بخشی از هویت دینی ما را می سازند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) مناسبتی است که همه ما بخشی از هویت دینی خود را از آن می سازیم.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته بسیج که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت ایام هفته بسیج گفت: بسیج یک نقطه درخشان در تاریخ جمهوری اسلامی است که امام (ره) آن را بدرستی ایجاد کردند و این کشور مدیون رشادت ها و از خودگذشتگی های این عزیزان است.

وی افزود: مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) مناسبتی است که همه ما بخشی از هویت دینی خود را از آن می سازیم. آنچه که در آن برهه تاریخی اتفاق افتاد شایسته توجه فراوانی است. بسیاری از افراد عمر خود را صرف روشن کردن یک نقطه تاریخی نموده و بر روی آن نقطه متمرکز می شوند و یک عمر را مطالعه می کنند تا یک واقعه را توضیح دهند.

امانی اظهار داشت: این جور تطورهای علمی کاری است که در حوزه های مختلف انجام می شود. هر بخشی از تاریخ که انسان نورافکنی می اندازد تا نقطه ای از آن را روشن کند و بر روی آن پژوهش علمی کاوشگرایانه انجام دهند بر روی زندگی انسان ها تاثیر مستقیمی دارد و آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: علم و دانستن به خودی خود از ارزش بالایی برخوردار است. کشفیات علمی در هر حوزه ای مجموعه دانش بشری را رشد می دهد و بعدا در یک نقطه به درد می خورد. نقطه ای که در آغاز یک مطالعه ممکن است خیلی آشکار نباشد، اما وقتی قطعات پازل کنار همدیگر قرار می گیرند معنایی را می سازند و به مرور زوایای مختلفی را آشکار می کنند.

امانی اضافه کرد: وقتی برخی از پژوهش های علمی عادی که جایگاه مبهمی در آینده دارند، از اهمیت این چنین  برخوردارند، پژوهش های علمی که درباره اتفاق هایی که بر سرنوشت تک تک انسان ها در طول تاریخ اثر می گذارند از چه اهمیتی برخوردارند؟

وی در ادامه افزود: واکاوی اتفاقاتی که در سال های پایانی عمر شریف پیامبر(ص) اتفاق افتاد. اتفاقاتی که در روزها، هفته ها و ماه های ابتدایی پس از رحلت ایشان اتفاق افتاد از اهمیتی صد چندان در این زمینه برخوردارند چرا که این اتفاقات بر روی  زندگی معنوی، مادی، روحی، روانی و جسمی تمامی انسانها تاثیر مستقیم دارند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: مکتبی که پیامبر اکرم(ص) مبلغ آن بود، مکتبی بود که نسخه شفا بخش و سرنوشت ساز برای همه انسان ها بود. این مکتب با طراحی و نقشه الهی قرار بود در یک مسیر انسان ساز به دست همه انسانها در تمامی اعصار و قرون برسد و برای این کار سازوکارهای لازم به طور کامل مهیا شده بود.

وی ابراز داشت: جملاتی که حضرت فاطمه(س)در یکی از سخنرانی های خود در مسجد پیامبر(ص) بدنبال اتفاقاتی که در روزهای اول پس از رحلت پیامبر اتفاق افتاد برای مردم بیان کردند جلوه هایی از این طراحی الهی را آشکار می سازد.

امانی اظهار داشت: ایشان می فرماید« اگر کار بر اساس آن روندی که خداوند و پیامبر ترسیم کرده بودند و از مردم برای آن عهد و پیمان گرفته بودند، پیش می رفت به گونه ای کار آسان می شد که هر کس از راه اصلی به بی راهه می افتاد با ملایمت به مسیر بازگردانده می شد. به نحوی که نه راکبی احساس دشواری کند و نه مرکوبی احساس سنگینی بار نماید».

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: تعبیرهای فوق العاده لطیف یعنی مدلی که پیامبر اکرم(ص) برای ادامه این مسیر طولانی طراحی فرموده بود، مدل دعوت، آگاهی رسانی و آگاهی بخشی بود. مدل کشور گشایی نبود. مدلی نبود که سایر سلاطین، پادشاهان، قدرت مندان و فرماندهان نظامی پیش می بردند.

امانی تاکید کرد: آن قدر پیام اسلام، پیام جذاب، فراگیر، دعوت کننده به خیر، نیکی و عدالت و به ارزش های والای انسانی آراسته بود که این پیام پشت در هر تمدنی را می زد مردم آن تمدن را به سوی خود فرا می خواند و نیازی به این نبود که با شیوه های پادشاهان پیشین زور و جور انجام شود.

وی افزود: بزرگترین خیانتی که به این مکتب شد، این بود که الگوی توسعه این مکتب فکری را کسانی که به ناحق بر سرکار آمدند از الگوهای امپراطوران، سلاطین و کارهای مشابه نظامیان که  قبلا انجام شده بود، انتخاب کردند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: بدین ترتیب یک نظام الهی و پیامبرگونه ای که مبتنی بر این آیه شریفه است که می فرماید: بگو اين راه من است. من و پيروانم، همگان را در عين بصيرت به سوى خدا مى‌خوانيم. در این راه ما هیچ کسی را نه کورکورانه و ناآگاهانه و نه با جبر و زور نمی خواهیم هدایت کنیم، این راه انتخاب گری است.

امانی تصریح کرد: این مسیر اصلی رحمت الهی، تبدیل شد به جریان های عادی و دنیوی بشری که بر سر آن منازعه قدرت کنند و آن را به شکل طعمه ببینند و تلاش کنند در آن طمعه سهمی داشته باشند.

وی ابراز داشت: این انحراف در نقطه ابتدایی تا به امروز اثر خود را بر زندگی انسان ها گذاشته است. این واقعه تاریخی، واقعه بسیار مهمی است و تاثیری زنده بر زندگی بشری گذاشته و می گذارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش  تاکید کرد: اهمیت آن در این است اگر این بخش را امروز پس از 1400 سال بدرستی شناختیم و درباره این اتفاق به یک تحلیل درست رسیدیم، تکلیف خود را نسبت به آن پیام اصلی در می بابیم و می توانیم به درستی به آن تکلیف عمل کنیم.

امانی اظهار داشت: مناسبت های این چنینی که رخ می دهد یک فرصتی است که ما باز گردیم نسبت خود را به این وقایع که از جهتی وقایع حق و باطل است، مجدداً تعریف کنیم و خود را از طریق این مناسبت ها باز یابی کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: قدر و کرامت، قبر و تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) این بانوی بزرگ اسلام مجهول است و شاید این یکی از حکمت های الهی درباره این بانوی بزرگ باشد.